full screen background image

 

Thomas Rupert (1967) studeerde Mode- en Theaterkostuumontwerp aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, waar hij in 1990 met onderscheiding afstudeerde. Daarna volgde hij de opleiding Theatervormgeving aan de Kunstacademie Maastricht.

 

Aansluitend was hij assistent-kostuumontwerper bij Oper am Rhein in Düsseldorf. Van 1992 tot 1998 werkte hij als decor- en kostuumontwerper bij Het Kruis van Bourgondië (tegenwoordig; Huis van Bourgondië ) in Maastricht. Thomas Rupert heeft met veel regisseurs en gezelschappen gewerkt, waaronder: Lodewijk de Boer, Hans Croiset, Theatergroep Hollandia, Het Arsenaal, Stella Den Haag, Introdans, Toneelgroep Oostpool, Het Toneel Speelt en Het Nationaal Toneel.

 

Sinds 1998/1999 werkt Thomas als vaste ontwerper voor Alize Zandwijk in het RO Theater: ‘Nachtasiel’ (1998), ’Keefman’ (1999), ’Oresteia’ (2000), ‘5000 Vingers’ (2000), ’Leonce en Lena’ (2001), ’Portia Coughlan’ (2002), ‘De Bruiloft’ (2003), ’Meiskes en Jongens’ (2005), ’Onschuld’ (2006), ‘King Lear’ (2007), ’Baal’ (2008) en ’Branden’ (2010), ’Dood van een Handelsreiziger’ (2011) en ‘Dieven’ (2011). Voor de vormgeving van ‘Branden’ werd hij genomineerd voor de Nicolaas Wijnberg Prijs.

 

Voor het Thalia Theater in Hamburg ontwierp hij het decor en de kostuums voor de producties ‘Iwanow’ (2004), ’Sommergäste’ (2005), ’Cat on a hot tin roof’ (2006) en ‘Happiness’ (2008). Voor de vormgeving van ‘Sommergäste’ ontving hij de prestigieuze Rolf Marres Prijs. Voor het Deutsches Theater in Berlijn maakte hij de vormgeving voor ‘Josef und seine Brüder’ (2012). Ook werkt hij de laatste jaren met Regisseur David Bösch, Schauspielhaus in Bochum.

 

Thomas Rupert is sinds 1996 de vaste ontwerper het dansgezelschap ‘Conny Janssen Danst’ in Rotterdam. Vanaf 2005 werkt hij als vormgever met choreograaf Nils Christe voor Ballet Mainz, Ballet Kiel, Introdans in Arnhem, Royal Swedish Ballet, Wiener Staats Ballet, Queensland Ballet in Brisbane, Ballet am Rhein in Düsseldorf, Staats Ballet in Hannover, Singapore Ballet en Teatro Colon in Buenos Aires.

 

Gedurende de voorbije twaalf jaar was Thomas Rupert als Gastdocent verbonden aan de Kunstacademie in Maastricht en The Wimbledon School of Art in Londen voor het vak Theatervormgeving. Sinds 2012 eveneens aan de Mimar Sinan Fine Arts University in Istanbul.